Identiteit, missie en visie
Christelijke identiteit
Het Nuborgh College valt onder de Stichting Nuborgh College voor Voortgezet Onderwijs op de Noordwest-Veluwe.
Artikel 2 van de Stichting luidt:
“De Stichting aanvaardt als grondslag en richtsnoer voor al haar werk en voor het onderwijs dat in haar scholen wordt gegeven de Heilige Schrift als Gods Woord, naar de opvatting zoals verwoord in de samenvatting van art. 2–7 NGB op pagina 6.”
Een open christelijke school
We zijn een open, protestants-christelijke school. Dat betekent dat iedereen die voldoet aan de toelatingseisen van harte welkom is, ongeacht achtergrond. We vragen wel van leerlingen en hun ouders dat zij onze identiteit respecteren en deelnemen aan activiteiten die hieruit voortkomen, zoals vieringen (Kerst en Pasen), godsdienstlessen en het organiseren van acties voor goede doelen.
Voor stagiairs geldt hetzelfde. Medewerkers zijn verbonden aan een protestants-christelijke geloofsgemeenschap. Van oudervertegenwoordigers in de MR vragen we dat zij deze identiteit onderschrijven.
Onze identiteit zie je terug in:
- De manier waarop we met elkaar omgaan
- Hoe we onderwijs geven en inrichten
- De sfeer in de school
- Tradities zoals dagopeningen en dagsluitingen, kerstvieringen, paasvieringen en acties voor goede doelen
Leerlingen krijgen daarbij een actieve rol in deze identiteitsgebonden activiteiten. Elke locatie organiseert gesprekken en activiteiten rond geloof, identiteit en zingeving.
Dagelijkse praktijk
We geloven dat ieder mens waardevol en uniek is en respect en waardering verdient. Vanuit die overtuiging werken we met respect, vertrouwen en oprechte aandacht voor elkaar.
Ons onderwijs is geïnspireerd op de Bijbel en de christelijke traditie en vormt daarmee een herkenbaar uitgangspunt voor al onze medewerkers.
We leven in een tijd waarin veel ter discussie wordt gesteld. Als Nuborgh College zien wij het als onze opdracht om leerlingen houvast te bieden en een duidelijke levensoriëntatie mee te geven. We willen eraan bijdragen dat zij opgroeien tot mensen die God en de naaste dienen.
Als Nuborgh College bieden we een tegengeluid aan de drie grootste identiteitsleugens van deze tijd, zoals Henri Nouwen ze noemt:
- Ik ben wat ik heb.
- Ik ben wat ik doe.
- Ik ben wat anderen van mij vinden.
We geloven in verbinding en gemeenschapszin. In plaats van leerlingen te reduceren tot prestaties of bezit, helpen we hen ontdekken wie ze werkelijk zijn: geliefd, waardevol en bedoeld, los van cijfers, labels of verwachtingen van anderen.
Missie Nuborgh College
Wij zijn een protestants-christelijke scholengemeenschap. De Bijbel is voor ons het richtsnoer in alles wat we doen. Daarom voelen we ons verplicht om jou als leerling optimaal te vormen en op te leiden. We doen dat met oog voor jouw toekomst, in dit leven én in het leven na dit leven. We vragen van leerlingen en ouder(s) of zij deze grondslag respecteren.
Onze docenten bieden verschillende onderwijsvormen aan waarmee je kennis kunt opdoen, inzicht ontwikkelt en vaardigheden leert. Tegelijk vinden we het belangrijk dat we goed met elkaar omgaan. We hebben oog voor elkaar en leren je hoe je op een respectvolle manier met anderen omgaat. Dat is waardevol, voor jou én voor de samenleving.
Visie
De wereld verandert snel. Dat vraagt om leerlingen die goed zijn voorbereid en stevig in hun schoenen staan. Ons onderwijs helpt jou daarbij: we rusten je toe met de kennis, inzichten en vaardigheden die je nodig hebt, én we begeleiden je bij het maken van je eigen keuzes, op een manier die past bij onze christelijke normen en waarden.
Van wezenlijk belang is dat iedere leerling zich opgenomen voelt in een gemeenschap waarin ouderen en jongeren, levend vanuit het geloof in God, elkaar stimuleren én corrigeren. Zo bouwen we samen aan een school waar iedereen zich gezien en thuis voelt
Onderwijskundige visie: Gewoon goed onderwijs
Op het Nuborgh College geloven we in de kracht van goed, doelgericht en relationeel onderwijs. Onderwijs waarin we onze leerlingen écht zien, hoge verwachtingen stellen en samen werken aan hun groei. We noemen dat: gewoon goed onderwijs.
Samen leren
Ons onderwijs is gebaseerd op de overtuiging dat mensen sociaal leren: leren doe je van en met elkaar. Leerlingen bouwen voort op eerder opgedane kennis en vaardigheden, en leren door samen te werken, te reflecteren en te proberen. Doorzettingsvermogen zien wij als een belangrijke sleutel tot succes. Leren is bij ons een gedeeld proces: de leerling is actief betrokken bij zijn of haar leerproces, terwijl de docent structuur biedt, begeleidt en de lat hoog legt.
Leerdoelen en ontwikkeling
We werken met heldere leerdoelen, gebaseerd op de landelijke SLO-doelen. Die leerdoelen zorgen voor richting en kwaliteit, maar laten ook ruimte voor eigen keuzes en tempo. Via formatieve evaluatie en didactisch coachen helpen we leerlingen om inzicht te krijgen in hun ontwikkeling: waar sta ik, waar wil ik naartoe, en wat heb ik nodig om dat te bereiken?
Een positief pedagogisch klimaat
Een veilige en vertrouwde sfeer is de basis voor goed onderwijs. Leerlingen moeten zich gezien en gewaardeerd voelen. Daarom investeren we in een positief pedagogisch klimaat waarin samenwerking, wederzijds respect en sociale dynamiek centraal staan. Zo ontstaat een leeromgeving waarin leerlingen niet alleen cognitief groeien, maar ook veerkrachtig en zelfbewust worden.
Burgerschap en persoonsvorming
We willen leerlingen vormen tot betrokken burgers die klaar zijn voor hun plek in de samenleving. Daarom geven we in ons onderwijs aandacht aan maatschappelijke thema’s zoals duurzaamheid, normen en waarden, omgaan met verschillen en democratisch handelen. Leerlingen leren verantwoordelijk keuzes te maken, meningsverschillen te overbruggen en op een respectvolle manier conflicten aan te gaan.
De Goede Nuborghles
Om onze onderwijskundige visie ook in de praktijk handen en voeten te geven, werken we met de uitgangspunten van De Goede Nuborghles. Deze geven richting aan ons dagelijks handelen in de klas. De komende jaren geven we hier verder vorm aan met vier speerpunten:
Gewoon goed onderwijs
We bieden kwalitatief onderwijs in relatie, vanuit een christelijke basis.
Hier mag je zijn
We zorgen voor een veilige en vertrouwde omgeving waarin elke leerling zich gezien voelt.
Een goede buur 
We begeleiden leerlingen in hun ontwikkeling tot betrokken en verantwoordelijke burgers.
Leren van en met elkaar
We stimuleren samenwerking, reflectie en open gesprekken.
Met deze visie werken we elke dag aan toekomstgericht onderwijs dat past bij onze identiteit, én bij de samenleving van morgen.
